Fokker Dr I
Fokker DR. I
(letoun Manferda von Richthofena)
Historie
Trojplošný letoun Fokker DR. I vznikl z podmětu vrchního velitelství německého letectva, které se nechalo inspirovat anglickým trojplošníkem Sopwith Triplane. Tento typ pilotovaný skupinou letců vedenou Raymondem Coliswahem, způsobil totiž Němcům nemálo starostí svou vysokou obratností a ti se mu proto pokusili čelit podobně koncipovaným strojem,do jehoš vývoje se pustila většina tehdejších německých leteckých firem. U vojenských činitelů však uspěla pouze jediná a to známého leteckého podnikatele Antonyho Fokkera. Tomu se totiž podařilo získat jeden ukřistěná Sopwith Triplane ještě předtím, než byl dán do výzkumnáho a zkušebního ústavu v Adlershofu a současně rozvířit kolem vlastního typu účinnou reklamu. Letoun vznikl ve Fokkerových dílnách ve Schwerinu pod dohledem šéfkonstruktéra Reimholda Platze (mimochodem konstruktéra - samouka), který na rozdíl od angličanů volil smíšenou konstrukci letounu se samonosnými křídly o tlustém profilu. trup letounu z ocelových trubek byl vyztužen dráty a jeho potah byl z převážné části plátěný. Pouze hřbet trupu a boční části trupu těsně za motorem měli ještě překližkovou karoserii. Křídla byla dřevěná, stupněná. Nový letoun vinikal obratností, dobrou stoupavostí, ale doplácel nízkou rychlostí na slabý motor. V polovině srpna 1917 přibyly první letouny k ověřovacím zkouškám k Richthofenově eskadře v Courtrai a když 23. září sestřelil Voss anglický SE-5A od 56. squadrony, následovaly vesměs pochvalné reference. V polovině října pak eskadra obdržela prvních sedmnáct sériových strojů. Během služby však vyvrstvyla u Fokkerů Dr. I řada nečekaných problémů, které vyvrcholily sérií katastrof. Ještě v říjnu 1917 havaroval poručík Heinrich Gontermann a v listopadu byly všechny Dr. I uzemněny, dokud nebyl zesílen nosný systém. Teprve potom byla obnovena výroba která činila do května 1918 celkem 320 kusů. Ještě v době příměří sloužilo u domobranských jednotek asi 60 strojů.
Hlavní technické: rozpětí horní - střední - dolní křídlo 7,19 m - 6.22 m - 5,72 m, délka 5,77 m, výška 2,95 m, nosná plocha 17,48 m2, hmotnost prázdného letounu 404 kg, vzletová hmotnost 584 kg, max. rychlost 165 km/h, počáteční stoupavost 9,15 m/s, dostup 6 000 m, dolet 300 km, vytrvalost 1,5 h.
Výzbroj: dva synchronizované kulomety LMG 08/15 ráže 7,92 mm se zásobou 500 nábojů na zbaň.
Pohonná jednotka: rotační motor Oberursel UR II o výkonu 81 kW při 1 200 ot/min.
Převzato z edice Papírový Svět.
Model je zpracován v měřítku 1:32
Křídla i trup jsou plné.
Rozměry: Rozpětí 21 cm Délka 18 cm výška 9 cm
Cena modelu: 2 500.- kč
Papírové modely
Telefon:
E-mail:
WWW: http://papirovemodely.prodejce.cz/fokker_dr_i-162-167-1.html