K - 60
K - 60 Spojovací a pozorovací letoun
Jedná se o loetoun, který důvěrně znali vojáci naší armády v padesátých letech a dodnes jej, byť v upravené podobě, můžete vidět na našich svazarmových letištích či při pomoci našemu zemědělství. Letoun pod označením K - 60 byl původně určen pro spojovací a pozorovací službu našeho poválečného vojenského letectva. V československé lidové armádě se velice osvědšil a vykonal pro ni mnoho cenného. Dokázal plnit mnoho úkolů. Byl zařízen i pro dopravu raněných, sloužil jako vlek větroňů a také k vysazování paražutystů. Měl třímístnou kabinu, do níž se dalo vstupovat po obou bocích a její vybavení se dalo libovolně upravovat. Výhodou také byla nízká minimální rychlost. Ovšem takto vypadalo letadlo až v roce 1955. K úplnému začátku se musíme vrátit o něco nazpět, přesně řečeno do roku 1952. Tehdy totiž ministerstvo národní obrany naší republiky vyhlásilo soutěž na víceúčelový trojmístný letoun. Vyhrál ji návrh na letadlo s názvem Xxl - 60. Na výrobě prvního prototypu brzy potom začali pracovat konstruktéři v malém východočeském městě Chocni. Skupinu pracovníků nejdříve vedl Ondřej Němec. Ten však v létě roku 1953 zahynul při leteckém neštěstí. práce však pokračovaly dál. První prototyp tohoto letounu darovali Choceňští našemu leteckému průmyslu pod vánoční stromeček. XL - 60 totiž prvně vzlétl do vzduchu o vánocích roku 1953. Letoun byl celý kovový, pouze křídla a pohyblivé plochy měl částečně potaženy plátnem. Byl poměrně lehký. Jednou z velice cenných vlastnostíbyl krátký start a krátké přistání za pomoci mohutného podvozku z širokým rozchodem kol. Všechny zkoušky dopadly výborně a bylo konstatováno, že letadlo je schopno plnit skutečně řadu požadavků. Byla zahájena jeho sérioná výroba. V roce 1955 vznikl druhý prototyp. Konstruktéři jej pojmenovali Brigadýr. Byl určen především pro zemědělské práce. Třetí prototyp, který v Chocni vyrobili krátce nato, měl mnohá další technická zlepšení. A tak mohl národní podnik orličan v Chocni úspěšně tyto typy vyrábět několik let. Pod názvem L - 60 Brigadýr jich například dvě stě padesát pomáhalo našemu zemědělství. Zájem o stroje byl i v zahraničí. O kvalitách draku letounu světší také skutečnost, že několik Brigadýrů bylo rekonstruováno pro vestavění hvězdicového motoru AI - 14R a véto úpravě létají téměř dodnes.
Rychard Vyškovský
Model je zpracován v měřítku 1:32
Křídla i trup jsou plné.
Rozměry: Rozpětí 26 cm Délka 23 cm výška 7 cm
Cena modelu: 2 500.- kč
Papírové modely
Telefon:
E-mail:
WWW: http://papirovemodely.prodejce.cz/k_60-162-171-1.html